Autism iFokus

Autism

Etiketterövrigtfrågor
Läst 117 ggr
Pilspets
0

Olika sorter autism?

Hej!
Här om dagen hörde jag att det fanns olika sorter av Autism.

Är det sant?

• Redigerat 2022-05-23 11:02 av Niklas
  • Redigerat 2022-06-18 08:48 av Pilspets
Pyttelite
1

Det korta svaret är ja men mer har jag inte koll på.

Läs gärna informationen här ska se om jag lyckas få fram mer.

Informationsmaterial om autism:

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/autism/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Infoteket om funktionshinder i Region Uppsala har information för dig som vill veta mer om autism.
[Undertaker]
1

#0: Det finns olika typer av autism men beroende på land så används olika diagnoser eller namn. I Sverige verkar det vara AST som är diagnosen man får, har dock inte full koll, då jag bor utomlands.

Där jag bor är diagnoserna högfungerande Asperger syndrom (jag översatte det avsiktligen ordagrannt), autism och desintegrativ störning i barndomen. Det olika diagnoserna tillhör alla AST men är exaktare underkategorier.

Du hittar alla diagnoser som ingår i spektrumet med en kort beskrivning i ICD-10 under Kapitel V, F80-89, F84.

https://icd.who.int/browse10/2019/en#/F84.0

ICD-10 Online contains the ICD-10 (International Classification of Diseases 10th Revision)
  • Redigerat 2022-05-21 10:31 av [Undertaker]
[Undertaker]
1

Kommer att skriva en artikel med länkar till ett par sidor men det får tyvärr vänta till juli. Jag inte har den nödvändiga tiden att skriva något vettigt och användbart just nu.

Draken
1

#0: Olika sorter vet jag inte, men Autism delas in i olika grad av autism. Det finns även atypisk autism och högfungerande autism.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Niklas
1

#0: Du kan läsa om diagnoskriterier och de olika svårighetsgraderna av autism här:

» Autism – diagnoskriterier och svårighetsgrader - DSM-5

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Här presenteras diagnoskriterierna för autism, enligt den amerikanska diagnosmanualen DSM-5.