Kurs i autistiskt skrivande väcker debatt
Ett forskningsprojekt i Göteborg synar neurodiversitet som resurs i konstnärlig forskning och utbildning. En viktig del är en kurs i autistiskt skrivande där finlandssvenska Rosanna Fellman deltar.
I Sverige har det de senaste veckorna diskuterats huruvida det finns ett särskilt autistiskt skrivande eller inte. Detta med anledning av kursen Autistiskt skrivande och läsande. Den startar i morgon vid Konsthögskolan Valand som är en institution vid Göteborgs universitet.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Här mer information om forskningsprojektet:
https://www.gu.se/forskning/autistiskt-skrivande-i-neuromixade-rum-att-aterta-ett-annat-modersmal
Jag undrar hur man känner igen ”autistiska” texter.
#2: Det är en väldigt bra fråga. Man är inte autistisk på ett visst vis och folk skriver på väldigt olika vis så jag skulle nog vilja hävda att det inte går.
#3: precis.
Skulle nog säga att om folk inte redan visste att jag är autistisk, så skulle de knappast tänka det av att läsa mina texter heller.
Så förstår inte vad de vill få ut av den där kursen.
Men det får väl bli deras huvudvärk…
#4: Skulle själv vilja hävda att man nog knappast lägger märke till min diagnos när man läser mina texter och känner fler som är väldigt duktiga på att skriva. Handlar nog mer om övning.
#5: tror det, jag med. "Övning ger färdighet", heter det ju. 🙂
Inte konstigt att folk är så konstiga nu för tiden.
Finns så mycket bättre att forska på.
Se det som att man labbar i forskningsteknik. Resultatet kanske blir att det inte finns ngn skillnad - väntar med spänning på slutrapporten.