Är du synestetiker?
Något, enligt min vetskap, ett fåtal personer med autism men även neurotypiska individer kan ha är synestesi.
Synestesi är ett neurologiskt fenomen som innebär att två eller flera sinnen är sammankopplade. Vissa synestetiker kan höra färger, andra kan se ljud eller en färg för varje tal. Det är svårt att beskriva upplevelsen.
Bara en väldigt liten del av befolkning har denna förmåga men med lite tur kan även någon i ens närhet ha den och då råder jag er att fråga på då det är något väldigt spännande.

(Bilden och den korta förklaringen är från Wikipedia
Själv ser jag musik i färger. Det är svårt att förklara och innan jag fick min diagnos och även blev frågad om jag kunde se/höra dofter eller annat och det med att se musik, eller snarare i mitt fall då toner i färger nämndes, så insåg jag att inte alla gör det. :’)
Jag har fortfarande inte funnit ett bra vis att förklara eller visa det jag upplever på men jag tänker ändå försöka.
Först och främst har jag inget absolut gehör vilket nog gör saken ännu komplexare. Toner inom en viss frekvens har en viss färg som varierar beroende på hur ”nära” (det vill säga hur starkt) jag upplever den. Dessa färger poppar då typ upp som cirklar när jag t. ex. hör ett ackord eller toner i andra sammanhang. För att undvika musikteorin så låter jag bli att gå in på vilket område som har vilken färg men om någon är nyfiken kan jag göra mitt bästa med att lista upp allt.
Hade även en fysiklärare och klasskamrat som båda ser tal i färg och ägnade en hel del tid åt att jämföra färgerna samt en bekant som ser bokstäver med färg vilket hjälpte henne att bli väldigt duktigt på språk. Alla dessa individer är duktiga på det dem gör och jag skulle nog hävda att deras synestesi bidrar till det hela.
Jag vet inte om det jag upplever vid sång och tal verkligen är synesteti, men om jag (eller någon annan) talar och sjunger så "ser" jag orden som olika sorters streck, ibland helt raka, ibland är de böjda som gupp/vågor och deras placering beror på hur högt/lågt (med tonerna alltså) man sjunger/talar.
Som sagt, detta kan ju vara något helt annat än vad som nämnts i #0, men iallafall. 🤷♂️
- Redigerat 2022-10-20 08:57 av [Moon AppleGrey]
Om jag förstår frågan rätt så ja.
#2: intressant! Hur upplever du det då?
Nyfiken bara. 🙂
#1: Tror nog det öven är synestesi. Finns väldigt olika varianter vad jag fått lära mig.
Men låter spännande.
#4: okej. 🙂
Kul isåfall, har aldrig haft ett ord för detta.
Tänkte väl mer att det är så för alla. Men kanske inte då. 😛
Ja, jag läste lite snabbt på Wikipedia (vet att den sajten inte är den mest pålitliga källan men iallafall) strax efter att jag skrev mitt svar, och såg det att det ska finna jättemånga olika varianter.
Tycker att det låter jätteintressant.
#5: På engelska hittar man en hel del kring ämnet.
#6: åhå, på så vis.
Ska ta och läsa på mer om ämnet på engelska då. 😁
#2: Förstod visst frågan rätt!
Det finns en del diskussioner om synestesi på andra sajter. Här är några från Bokstavsfolk iFokus:
» Om synestesi på Bokstavsfolk iFokus
Även Hjärnan iFokus har en del:
#8: ja, men jag tokade ditt svar i #2 som att du har synesteti.
Det har du alltså inte då?
Eller har du det?
- Redigerat 2022-10-20 11:05 av [Moon AppleGrey]
#3: Jo,ser ju bokstäver,månader,siffror,dagar,år,ord,djur,musik… ja,allt i färg.
Tex så är:
Måndag: mellangrön
Tisdag: gul
Onsdag.: mörkgrön
Torsdag: brun
Fredag:lila
Lördag: röd
Söndag: grön.
1:vit
2:grön
3: blå
4: gul
5:röd
6:ljusgrön
7: gul
8: mörkblå.
9:mörklila
10: mörk
11:orange
12:brun
13: Turkos
Sen är det namn.
Tex.
Pilspets: grön/blå/turkos
Undertaker: mörklila
Moon AppleGrey: mörkgrå
Niklas:beige,svart.
😁
#10: Jag har.
#11: så pass, häftigt. 😁
#11: Spännande. Hjälper det dig i skolan och med annat? Tänker då det ändå är en hel del att det kan hjälpa. Sedan undrar jag lite hur det är när t. ex. bokstäver i en text är skrivna med en färg som inte är den du egentligen kopplar till den bokstaven?
#9: Tack!
Jag ser många ord, siffror, namn och bokstäver i färger. Blev också förvånad när jag insåg att inte alla gör det.
Musik har jag inte kopplat till färger direkt, det är mer olika toner av ljus och mörker.
En annan sak som jag förstått på senare år är att jag ser årscirkeln "baklänges". Mitt år går alltså motsols. Jag har försökt se det på ett annat sätt, men det är stört omöjligt. Där finns också färger som tonar in i varandra och det kan jag bara inte ändra på.
#16: Spännande. Vi börjar även få ihop en hel del olika varianter här.
Det med årscykeln är intressant. Min börjar inte med våren och mitt år inte med Januari men jag ser den inte i färg. :’)
Ljud har färger för mig, det är underligt. Men jag har inte autism utan jag har ADD
#17: När börjar ditt nyår?
#14: Jepp.
Kan koppla ihop saker när jag ska komma ihåg saker. Som imorgon har jag ett stort prov o för att plugga till det här jag kopplat färger o mönster. Även bilder.
Bilden i #0 var väldigt irriterande för mig! Heeeeelt fel färger.
Om jag ska fylla i bokstäver så tecknar jag alltid i färgen jag ser.😁
#19: Hösten. Börjar samtidigt som September. Min hjärna tycker det funkar bättre.
#18: Vet du ungefär systemet bakom det hela?
#21: Ser du året som en cirkel? Är september högst upp då, som kl 12.00 eller 00.00?
Spännande!
#23: Klockan 09:00 vore det men jag ser det som en cirkel.
#24: Aha, min september kommer kl 3, men jag tänker på det som 9 för det är ju den nionde månaden.
Men jag kan klockan! 😊
#25: Tänkte inte ens på att det är den nionde månaden. :’)
Brukar tänka månaderna baklänges av någon skum anledning.
#0:
Har fått lära mig att min diagnos ligger någonstans på autismspektrat.
Underligt, jag har så länge jag minns sett veckans sju dagar i specifika färger (och en del i mönster samtidigt).
- Måndag: Ljusgul
- Tisdag: Metallgrå med nåt mönster
- Onsdag: Vinröd med liknande mönster som tisdag
- Torsdag: Ljusgul
- Fredag: Ljusgul
- Lördag: Ljusgul
- Söndag: Ljusare röd färg
De ljusgula är släta i strukturen, men har som en rund "knapp" i mitten….
Har egentligen aldrig reflekterat över det
- Redigerat 2022-10-21 22:16 av snowy00
Nu kom jag att tänka på en annan sak med färger. Jag är oerhört svag för färgkombinationer till sån grad att jag ibland ser bortom form och funktion. Och känslig för det jag inte tycker passar ihop.
Någon annan här som känner likadant.
Kom på det för jag lånade nyss ett strykjärn och på det fanns detaljer i exakt samma färg som en klänning jag strök - kan nästan hamna i trance över sånt och känner mig oerhört lycklig.
När jag klär mig vill jag helst bara kombinera 2 färger, om det inte är ett flerfärgat plagg, typ blommigt eller så, men då måste det jag bär till ha samma färg som något i mönstret. Det är jobbigt med skor ibland, men det är säkert så att andra inte ens lägger märke till det.
Hur tänker ni kring det?
Ni som ser året som en cirkel, ur vilket perspektiv ser ni den? Inifrån, från sidan eller något annat?
Jag ser året som en sinuskurva framför mig. Som om jag färdas nedför efter nyår och hela vägen till midsommar och sen börjar det gå uppför igen till nästa nyår, och så fortsätter vägen framför mig i evigheter. 🙂
#29: Min är lätt bakåtlutad. Så egentligen flyttas tiden i tre dimensioner. Tänkte inte ens på att det går att se cirklar olika.
Egentligen är sinuskurvan nog väldigt passande. 🤔
Min tid får jag dock inte in i den.
Så här.
Mitt år är som en tillplattad klocka (mer som en ellips) som går baklänges, månaderna följer inte klockslagen direkt, juni kommer lite före mitten konstigt nog, juli tar längre plats. Äh, svårt att förklara…..
31 Den bilden var bra!
#31: Intressant att den även har ett djup. Tänkte mig bara en platt kurva (utan koordinatsystemet).
#28: Tänker att hjärnan nog gärna letar mönster, logik, och kombinationer. Även visualiserar och föreställer sig saker för att lättare bilda sammanhang och förstå
Jag ser varken år, eller månader på nåt speciellt sätt. Endast veckodagarna av någon anledning🤔
Inte så att jag "ser ord" osv, men (osäker på om det är samma eller ingår i nått helt annat) men jag har inget luktsinne alls, har inte haft på flera år, däremot har jag… Synluktsinne? xD kollar jag på en film eller serie så känner jag lukter av det jag ser, kollar jag på anime tex och dom äter nudlar så känner jag lukten av nudlar, men försöker jag att lukta på nudlar så får jag inte fram nån lukt alls.
Är det en portapotty som välter och skit sprids ut överallt så känner jag lukten av skiten (not very nice)
Detta finkar dock inte om jag kollar på ett pepparkakshus som jag har framför mig tex, men hade det varit samma pepparkakshus i en film eller en serie så hade jag känt lukten av pepparkaka
Kan dock inte vara stillbilder, utan det måste vara en video sen tror jag att det måste vara ett ljud till (tex att nån tuggar på en pepparkaka så man får krashet), men det har jag faktiskt inte utforskat så mycket i iom att jag finner det rätt obehagligt xD
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus