Asperger=Autism?
Jag blev diagnostiserad med Asperger år 2008. Har ju läst att den "diagnosen" inte finns längre. Vad tycker ni om det?
Kram Kvackis ❤️
- Redigerat 2022-11-17 19:06 av Kvackis
- Redigerat 2022-11-17 19:03 av Pilspets
Ja,jag bar inte ens född 2008 så kan inte säga nåt.😁
Men påminner om ettiketer.
#1 Okej
Kram Kvackis ❤️
#0: Beror på vad exakt du syftar på med frågan. Har inga större tankar kring det hela och begreppet i sig används fortfarande, i alla fall där jag bor.
Ja det använder jag med. Känns lite "dumt" att säga att jag är autistisk.
Kram Kvackis ❤️
#4: Kan förstå det. Själv säger jag bara att jag är autistisk. Men jag bryr mig inte allt för mycket och det är ändå sällan det är något jag nämner. Även bara få som vet om min diagnos.
Men det finns även böcker som är nyare skrivna av personer med Aspergers om Aspergers som fortfarande använder det begreppet. Är svårt att låta något man använt i så många år ”försvinna”.
#5 Håller med. Något kan ju inte bara försvinna.
Kram Kvackis ❤️
Det är klurigt när man byter namn på diagnoser, eller ändrar kriterier osv. Nu har jag ingen erfarenhet av autismspektrat alls, men själv fick jag diagnosen "borderline" när den fortfarande hette just "borderline". Idag ska man säga "Emotionellt instabil personlighetsstörning" (Eller EIPS som förkortning) för att vara korrekt, men jag och många i min ålder kallar det fortfarande borderline.
#7: Jag visste inte ens att borderline egentligen hade ett annat namn… :')
Men det är verkligen svårt att "hänga med" då nyare begrepp just för diagnoser verkar spridas väldigt sakta.
#8 Jodå den korrekt benämningen är idag Emotionell Instabil Personlighetsstörning. Det är ju egentligen tydligare nuförtiden på namnet exakt vad diagnosen innebär än när man kallar det "borderline" så det var väl därför man bytt.
Asperger sätts inte som diagnos längre. Så på såvis finns den inte. Men vi som fått diagnosen har den ju.
Asperger försvann inte i den mening att det slutade vara en diagnos, utan att det "svaldes" av en annan diagnos, för att uttrycka det så. Jag har inga problem med att fortfarande säga att jag har Asperger's Syndrom. De som inte är extremt insatta brukar inte ta upp nåt eller ifrågasätta nåt. Om någon tar upp frågan så säger jag bara "ja alltså nu får man inte den diagnosen längre men det är den diagnos jag fick och så här är skillnaden…" typ.
Har aldrig varit några problem här.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#0: Ena sonen har Autism/Asberger och den diagnosen ligger kvar i hans journaler. Han fick diagnos 2016
jag fick aspbergers diagnos förra året så den finns fortfarande kvar.
#13: Vad konstigt, alltså inte som att du gjort nåt fel eller så. Men när jag fick min diagnos runt 2013 eller nåt sånt så fick jag höra att jag tillhörde en av de sista grupperna som fick den diagnosen, innan det byttes ut eller hur man nu vill uttrycka det. Alla läkare jag pratat med sedan dess har även de sagt att man sätter inte den diagnosen längre. Så jag säger absolut inte att du eller din läkare har fel, men jag blir förvånad att du fått den diagnosen officiellt.
#15: Ja alltså det är absolut inte så att jag trodde du ljög eller nåt, jag blev bara förvånad. :)
jag tror dem fortfarande sätter diag osen om det är tydligt, men som sagt har oxå hört att dem inte sätter den längre
#17: Ja jag har hört från alla håll och kanter att man inte sätter den diagnosen längre, så är verkligen förvånad. Återigen inte så jag tror du ljuger eller nåt, men är bara förvånad. :)
Vid L’s utredning sade BUP vid slutmötet med läkare och psykolog att läkarkåren fortfarande ”säger” asperger men att den medicinska diagnosen är högfungerande autism (ASD).
#19: varför?
När jag fick min autismdiagnos HFA 2008 fanns fortfarande aspergers och de var 2 olika diagnoser.
#20: det ändrades flera år senare
#21: det vet jag redan, poängen är att jag inte förstår varför eftersom de var två olika diagnoser förut.
#22: vilka kriterier skilde dom åt då?
#23: vill du veta mer exakt så är det nog bättre att du frågar en läkare, i mångt och mycket så var de i princip identiska.
Av vad jag har läst förut så är det vanligt med försenat tal för oss som har HFA, vilket också var fallet för mig.
#24: Vad jag förstått är en del med autism sena i tal, andra inte.
Jag förmodar att man valde att ha bara autism istället för olika namn på det eftersom det egentligen inte går att skilja på autism på det sättet, kriterierna är övergripande. Istället för att ha olika diagnoser inom autismspektrumet anges vid autismdiagnos om personen även har en intellektuell funktionsnedsättning, begränsning i språkförmåga eller något annat. Gissar att det underlättar för både läkarna och andra om autism heter bara det.
#25: som vi fått det förklarat så gjordes en ”revision” av benämningar samt uppdelningen med två separerade diagnoser då man lade allt fler grupper under paraply-diagnosen ASD genom att trycka på att det är ett spektrum och att det är för komplext att särskilja diagnoserna åt . Det som beskrivits som asperger skulle skilja sig från hfa genom att absolut ingen språklig eller intellektuell faktor skulle förekomma alls, oavsett nivå eller hur det tog sig uttryck. Dock visade den ökade forskningen på /om autism hos unga att det inte gick att särskilja på det sättet då spektrumet är för brett när det gäller språk-/utveckling. Mer om det här skall finnas att läsa på autism.se där även hela diagnosmanualerna finns, tror jag..
//
När jag fick min autism diagnos så frågade jag min kompis (som jobbar med autistiska individer, ska tilläggas) om det var någon skillnad på autism och aspergers och hon svarade att det är samma sak men att om man har aspergers så är man smart/talangful och om man har autism så är man bara lågfunktionerande/har låg iq. Blev lite ledsen av det. Är fortfarande väldigt ny med detta för fick min diagnos för två och en halv månad sedan.
Men det är ingen skillnad alltså?
#27: Vilken korkad kommentar, sådär fungerar det inte alls. Autism har dessutom ingenting med IQ att göra. Bara för att man inte kan ta hand om sig själv i samhället om man är lågfungerande betyder inte att man är korkad eller ointelligent. Det kan ha med helt andra saker att göra. Jag fick diagnosen Asperger's men jag är knappast smartare än gemene man och talangfull är jag fan inte.
Det som tidigare hette Aspergers syndrom, Atypisk autism och Autism i barndomen, bland andra ingår idag i samma diagnos och har därför ersatts med Autism nivå 1, vilka alla innebär att man behöver stöd. Många har även kallat detta Högfungerande autism, men det säger man inte heller längre. De som fått ovanstående diagnoser har Autism nivå 1, diagnosen försvinner inte utan benämningen har bara ändrats. Det är inga olika avgörande kriterier trots att diagnosen fick olika namn, vilket då upptäcktes och därför ändrades detta till ett gemensamt namn.
Autism nivå 2 innebär att man behöver omfattande stöd och Autism nivå 3 innebär att man behöver väldigt omfattande stöd.
Min kompis fick diagnos Aspergers syndrom 2019, men han säger numera Autism. Jag fick diagnos Autism nivå 1 2021. Så vi båda säger bara autism helt enkelt.
ja dom tycker ju det är roligt att göra ett sammlings namn för allt och då blev det autism med underkategorier.
men ska du säga till någon jag har Autism så ska man förklara.
ska räcka med att säga, jag har Asbergers syndrom och vet man inte så vad det är så kan man förklara.
jävla idioti tycker jag, jag har AS punkt slut
#30 Personligen tycker jag det är viktigast hur du själv vill benämna det! Jag frågade min kompis om han ville att jag skulle säga Aspergers eller Autism när vi pratar om hans diagnos. För hade han velat att jag sa Aspergers, fastän jag säger Autism om min egen diagnos, så hade jag såklart sagt vad han ville. På samma sätt avskyr jag när folk säger Aspergers om min diagnos. Alla är olika och jag tycker att allas åsikt om sin egen diagnos ska respekteras, så det är jättebra att du är tydlig med hur du vill ha det.
#7: hej
Jag har funderat på om de med emotionellt instabila diagnoser har likheter med, eller ofta får autismspektrumtillstånd diagnos tillsammans med emotionellt instabil/ borderline.
Jag tänker att en del av de blockeringar som jag upplever hos personer med autismspektrumtillstånd, ofta triggar våldsamma reaktioner, svart och vitt, svårt att se den andres perspektiv, vill lämna ett rum för att man inte kan vara kvar i diskussionen.
Jag kan för lite…
#0:
Som jag har förstått så kallas det officiellt bara autism nu mer, som flera har sagt här. Men när jag hade min utredning så stod det fortfarande aspergers på psykologens papper. Så namnbytet har nog inte hängt med bara.
Men det är väl inget fel att fortfarande kalla det asperger om man själv tycker det förklarar diagnosen bättre, tänker jag :)
- Redigerat 2024-03-28 17:57 av snowy00