Specialintressen
Vissa individer med autism har ett eller flera specialintressen. I denna tråd kan ni dela om ni har några och om ja: Vilka? Även hur länge ni haft dem.
Jag har väl främst tre:
- Gitarr, vilket jag haft sedan jag såg instrumentet för första gången enligt min mor. Alltså när jag var tre eller fyra.
- Datorer/programmering: Även där sedan jag för första gången kom i kontakt med det. Tror jag var sex år. ”Programmerade” i enkla appar på engelska där man har färdiga block man kombinerar.
- Lego: Jag har alltid älskat lego. Främst bilar och rymdskepp. Tyvärr inte helt billigt att samla.
Sedan ägnar jag även mycket tid åt teckning och plantor och även om intresset för dessa saker är stort är det långt ifrån det jag nämnt ovan.
Filmer, serier, böcker. Blir helt besatt av dem, vet löjligt mycket trivia om olika t:ex filmserier som är helt meningslöst att veta, om jag fastnar i en serie så får jag panikångest om jag försöker sluta titta för att typ sova så det kan lätt bli ett helvete.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Det varierar. Jag har lätt för att intressera mig för olika saker och gräva ner mig alldeles för djupt i dem.
Djur, fastar för det och lär mig allt jag kan om dom, hundarna lär jag mig konstant nya grejjer om, jobbar på ett stall där jag konstant lär mig nya grejjer och får allt ansvar av problemhästarna då jag får ordning på dessa, är på mitt andra "projekt" på stallet nu.
Anime, går gärna på konvent och kollar på serier osv, läser dock inte manga, då jag inte kan läsa engelska på ett bra sätt, även om jag riktigt bra på engelska och pratar och skriver det flytande.
Böcker
Öven musik till viss del, men nu har jag inte sysslat med det på några år
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Djur: Älskar alla sorters djur och har alltid gjort. Växte upp med hundar, katt, skäggagamer, flera akvariefiskar, orm, kaniner. Jag har nu två fåglar, en häst och två hundar och har väldigt lätt för att gräva ner mig liiite för djupt när jag hör något nytt eller hör talas om ett djur och vill då lära mig allt om det djuret.
Hästar: Så länge som jag kan minnas, de flesta i min klass och omgivning tröttnade på mig eftersom att jag alltid pratade och jämförde med hästar och allt mitt skolarbete innehöll hästar, i trean så fick jag t.o.m. skrivförbud om hästar för att min lärare tröttnade på mig.
Schleich: Har en stor samling, just för att de är så bra gjorda.
Pokémon/pokémonkort: Har en vääääldigt stor samling (förmodligen över 200 kort som tillsammans är värda över 50 000).
Böcker: Läser väldigt mycket böcker och när jaghar läst färdigt en bok så brukar jag reflektera över innehållet och vad författaren kan ha tänkt när hen skrev boken.
I allmänhet så nördar jag ner mig i ett ämne så fort jag hör om det. T.ex. så hörde jag om dvärgpapegojor förra året och har sen dess tagit reda på typ allt som går att veta om dem och har även två stycken hemma nu
- Redigerat 2023-01-05 14:44 av Inkaros
Hundar: sedan jag föddes i princip, har alltid älskat djur och var det barnet man sa var bättre med djur än människor. Finns bilder när jag är under 1år och sover bredvid mammas gamla hund. När jag lärde mig läsa som 4-5åring (var rätt tidig) så köpte mamma och pappa en faktabok om hundar med ”alla” raser ”Allt om hundar” hette den och den läste jag oavbrutet om och om igen. Den boken har ramlat i bitar nu och sidorna har haft så mycket hundöron för att minnas olika raser och fakta att stora bitar fallit av (och ryggen finns inte heller kvar). Sedan började jag gå med hela kvarterets hundar och 2017 som 14år fick jag min första hund. Nu som 19år kan jag i princip alla hundraser, rasgrupp, mentalitet, användningsområden samt allmäna faktan. Ser jag en hund ute kan jag peka ut hundrasen och ofta även om det är blandraser att jag vet vilka raser som är i. Kan även det mesta om foder, träning i teorin, utrustning osv.
Hästar: Alltid älskat hästar och fick börja rida när jag fyllde 6 då det var 6års gräns på ridskolan. Cyklade dit varje dag och hjälpte still att mocka och diverse annat. Sedan började jag sy och rida käpphästar parallellt. Har spelat de flesta hästspel och lekte både med ”lufthästar” och käpphästar. Var medryttare på ridskolehästar och hade även medryttarhästar i andra stall. Började sälja mina käpphästar och tjänade efter några år ihop till min egna häst som jag köpte som 15åring. Hade hästen 2mil hemifrån och tog bussen varje dag i 3år. Började hjälpa en tjej i samma stall som hade ett försäljningsstall att göra vardagssysslor och rida hennes hästar. Sedan blev jag hennes groom och började åka med på alla träningar och tävlingar. Har blivit kallad ”den gamla tidens hästtjej” av många av hennes tränare för att jag alltid älskat allt stalljobb osv.
Sedan är jag extremt intresserad av psykisk ohälsa vilket jag varit sedan början av mellanstadiet. Har mått väldigt dåligt själv och även mött många människor i kris. Har läst psykologi 1&2 samt psykiatri och jobbar i nuläget på ett psykiatriskt boende. Som min psykolog uttryckt kan jag nästan allt om behandlingar och psykisk ohälsa i teorin och hur jag ska stötta och bemöta andra men är lite dålig på att hjälpa mig själv ;P
Historia, framför allt vikingatiden och egentligen allt inom nordisk mytologi.
Analog fotografi
Djur framför allt ugglor och rävar
Dessa är mina main men har i perioder andra special interests som jag obsessar över ett litet tag innan jag hittar något annat. Vet inte om det beror på att jag även har adhd.