Ansvar för dödsbo, erfarenheter?
Hej!
Reggade mig här, för att höra om nån ev kan dela med sig av erfarenheter eller råd.
Jag ber om ursäkt om jag gör nånting fel med inlägget eller skriver allmänt konstigt, det är inte med avsikt i så fall. Jag mår bara inte alls bra just nu och kan inte riktigt tänka klart.
Jag undrar helt enkelt om nån känner till om det är möjligt att få ansvaret för ett dödsbo flyttat från sig, pga NPF mm. Hur man i så fall gör, var man vänder sig, vem man kan behöva ta hjälp av, vilka dokument som kan behövas osv.
Pga problem med min egen hälsa klarar jag inte av att sköta det, ens om jag skulle ha viljan.
Det gäller dessutom en anhörig som försvann ur mitt liv årtionden sen, jag vet ingenting alls om hen.
Jag har varit i kontakt med Skatteverket, de säger bara att de har gjort en notering om att jag ringt, men att ansvaret ligger kvar på mig. Jag kan åläggas vite om jag inte sköter dödsboet.
Det känns helt orimligt att man lägger ansvaret på nån som inte kommer att kunna ta det. Jag har varken kapaciteten, kunskapen eller insynen, jag kommer att göra fel och bli svårt sjuk igen. Det kan inte vara rätt att de får göra så?
Jag har kontaktat min LSS-handläggare för att höra om de kan hjälpa mig på nåt sätt men inte fått svar än.
Det kan få räcka så här för nu, avvaktar och ser om det kommer några svar.
- Redigerat 2024-12-17 20:33 av [Undertaker]
Begravningsbyråerna gör väldigt mycket, ring till dem och prata med dem. De är duktiga.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag gjorde visst fel direkt. Hittade det här:
Välj inte bara ettiketer hur som helst utan dom som passar inlägget.
Som medlem kan man skapa egna ettiketer men gör inte det utan andvänd dom dom finns.
Jag vet inte vad det finns för etiketter, var hittar man dem?
Kunde nån vara snäll och lägga in det åt mig? Jag vet inte hur man gör.
Tack så mycket i så fall!
#2: La till etikett.
Du hittar en lista vid fältet:

Du kan be någon begravningsbyrå om hjälp eller skriva en fullmakt till någon du litar på, men tänk på att om någon anhörig/vän ska göra det så kanske inte han/hon vet tillräckligt..
Jag har ingen NPF-diagnos, men bad en släkting hjälpa mig för jag orkade inte.. Det gick bra..
Tack för svar och hjälpen med etikett.
Nu blev det lite knepigt, vet inte hur jag ska svara utan att lämna ut för mycket privat information.
Men varken begravningsbyrå eller fullmakt kan nog bli aktuellt, tyvärr. Annars hade säkert begravningsbyrå varit perfekt, de kan väl ta hand om precis allt verkar det som.
Hittade nånting om att man kan ansöka om att Tingsrätten utser nån som övertar allt ansvar, men min hjärna orkar inte förstå vad jag läser. Ska försöka igen senare.
Det verkar ju väldigt enkelt, men jag kanske missar nåt krux med det. Är det nån som gjort en sån ansökan, hur gick det till och var det bra i så fall?
Vi tog hjälp av en jurist-firma som löste allt åt oss.
Då blev allt riktigt utfört och kostnaden blev inte så farligt hög.
- Redigerat 2024-12-17 23:33 av Vixxen
Vi anlitade någon som fick betalt ur dödsboet så de gjorde allt. Vi behövde bara skriva under papper.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag måste nog lägga ut lite information trots att det känns fel att göra det, annars är det nog svårt att veta vad man ska svara.
Problemet är att det antagligen inte finns några pengar i dödsboet.
Jag kan inte själv stå för några kostnader.
Nån som privat frivilligt skulle kunna ta över finns inte.
Jag måste bli av med det här bara. Det måste finnas nån paragraf nånstans som säger att en sjuk/funktionsnedsatt människa inte kan tvingas sköta nånting hen inte klarar av.
På nån hemsida nämndes god man, känns inte som att det är relevant i det här fallet, men ska fråga LSS-handläggaren.
Många har redan gått på julledighet, det försvårar också att få tag i information.
Det är nog inte en så vanlig situation och fråga, så det kanske inte finns nån här som vet. Men fortsätter kolla tråden ett tag till för säkerhets skull.
Tack alla som svarat hittills.
När det gäller att det saknas pengar i dödsboet kan man vända sig till socialtjänsten i den kommunen som personen som avled bodde. Det finns hjälp att få den vägen, vi pratar inga jättesummor men tillräckligt för en enklare begravning (det finns inga hinder för att lägga till ytterliggare pengar om du skulle få hjälp på annat håll).. Jag gjorde själv på det sättet, men känner inte till om det finns någon fond/stiftelse..
Det borde en god man kunna hjälpa till med.
- Redigerat 2024-12-19 07:27 av [Gunvaldsmatte]
Saknas det pengar i dödsboet kan man istället för att göra en bouppteckning ta kontakt med kommunen där den avlidne var folkbokförd och göra en dödsboanmälan.
Socialtjänsten kan hjälpa dig med det.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/340725.html
- Redigerat 2024-12-19 12:44 av Vixxen
Tack båda.
Har under dan äntligen hittat en trådände att börja dra i.
Ja, det kan vara just som ni senast skriver: det ser ut som att det kan bli dödsboanmälan. Men för att få säkert besked behöver en sak röjas ur vägen: det finns ev en till levande anhörig i ett annat land. Hen kan behöva ge sitt godkännande för att jag ska komma åt alla nödvändiga uppgifter och kunna fatta vissa beslut.
Men det kan ev lösa sig utan att hen spåras upp eller blandas in.
Håller nu tummarna för att det ska börja rulla på i rätt riktning!
Tack igen alla som svarat, det har känts bra att se att det finns människor där ute som tar sig tid att svara en okänd människa med bekymmer.
Du kommer att behöva ett dödsfallsintyg och en släktutredning:
Stämmer :-) Har såna. Det behövs tydligen till lite allt möjligt, så jag fick rådet att ta ut flera på en gång.
Många vet inte att det inte behövs en begravning. Det är billigare med en direktkremering. Någon dödsannons behövs inte heller.
Begravningsbyråerna ordnar det.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2025-02-20 16:04 av Emo
Min pappa fick en direktare.
Jag fick ett telefonsamtal efteråt som talade om att urnan var bisatt.
/Maria