Hur handlar ni?
Som rubriken lyder: Hur handlar ni? Är handla svårt för er? Vad för knep har ni för att underlätta?
Det gäller då mat, kläder och annat man köper.
Lite frågor som stöd:
- Är online eller i fysisk butik enklare?
- Själv eller med någon annan?
- Med lista eller utan?
- Tid på dygnet?
Jag har en app som heter matpriskollen så jag kollar alltid den efter extrapriser innan jag handlar. Så den bestämmer om jag handlar på lidl, coop eller kvantum. Jag brukar skriva en lista men glömmer den nästan alltid hemma. 🙄
Jag skulle föredra att handla mat osv online men är alldeles för dyrt. Frakt här kan kosta typ 150kr. Eller mer. Men jag måste dock ha hörlurar med en podcast eller nåt för att klara av att fysiskt handla. Kläder och sånt beställer jag alltid online. Föredrar att handla på kvällen eller tidigt på morgonen när det inte är så mycket folk. Jag kan inte handla med andra jag hatar det. Känner mig så dömd oavsett om jag faktiskt handlar vettiga saker.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ska jag handla själv måste det vara lite folk. Måste ha en tydlig lista. Sen går jag och pratar med mig själv.
Har många gånger vänt på parkeringen för det har varit många bilar parkerade.
Helst har jag med mig någon. Då kan jag fladdra iväg och någon hämtar tillbaka mig till verkligheten.
Men 9/10 gånger handlar min man.
Kläder online.. får skyhög ångest i en klädaffär
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag brukar sammanställa min "matlista" efter butikens struktur - alltså hur de valt att bygga upp butiken.
Och då skriver jag listan utifrån hur jag "normalt sett" rör mig när jag handlar för att slippa gå tillbaka och "slösa tid" eller "bli pratad med", eller behöva slaloma mellan 4 hyllplan innan kassan.
När extrapriserna inte stämmer får jag panik och då är det jättesvårt för mig att "tänka om", så jag har lärt mig att släppa det och istället tänka att "det är okej att handla detta imorgon eller på onsdag" Och då blir det lättare att hantera.
Kläder? Sist jag köpte kläder var 2012. 3 x av samma klänning från H&M - för att den var bekväm. Den tillverkas inte längre, så jag får nog gå naken i år. Tar gärna emot "svart stretching över-knät klänning" tips. Tack på förhand.
-
Kläder, etc. sker alltid online. Prova kläder utöver att vara i en butiksmiljö sliter massor.
Mat.. kämpar jag mig igenom, jag har ett system för när jag är i butiken (måste dock känna till butiken för det). Efter handlandet kraschar jag 2-3 timmar.
Jag föredrar att handla själv för att jag har inte nog kapacitet för att svara i en trevlig ton när jag är i en butik. Dessutom brukar jag ha hörlurar. Men ljuset och människorna förblir ett problem.
Numera handlar jag ingen mat då jag bor på ett LSS-boende och äter här. Annars vill jag ha med någon när jag är ute. En som vet om mina problem.
Kram Kvackis ❤️
Beställer mat och kläder. Klarar inte butiker.