Gift med autistisk man
Det här är min berättelse.
Fast innan jag börjar skulle jag vilja tipsa om ett annat sätt att se på autism. Inte som mer eller mindre, inte som en uppsättning egenskaper som definierar, utan som ett hjul.

I hjulet visas det att man kan ha mer eller mindre av vissa egenskaper.
Min man har väldigt lite av det som syns utåt, vilket gör att jag har svårt att få förståelse för det jag kämpar med dagligen.
Ibland känner jag mig som Cassandra, hon som av Apollo blev dömd till att bara kunna säga som det var, och att ingen skulle tro henne.
Jag älskar min man djupt och innerligt men ibland känns det som att vardagen med honom håller på att ta knäcken på mig.
Det är främst inom två områden jag tycker det är som svårast.
Han tycker att tillvaron är ganska obegriplig och oförutsägbar, och har gjort mig till en form av likare, det är jag som ska veta hur det ligger till.. Det betyder att jag ständigt måste ta ställning till och ha svaret på allt han undrar över och det är mycket! Saker som ses som självklara måste jag förklara, och det kan vara svårt, att förklara något som man aldrig tänker på, just för att det är så självklart!
Ofta väldigt vardagliga ting, jag måste också fatta alla beslut om var vi ska äta, vad vi ska äta, när vi ska äta osv. Påpekar jag hur tungt det är, säger han att han tycker det är hänsynsfullt att låta mig bestämma. Många gånger ger jag efter och bestämmer alla detaljer han vill att jag ska fatta beslut om, och det får mig att känna mig som en despot emellanåt. Som om jag brydde mig vilken väg vi ska gå på promenaden, eller vilka bestick vi ska använda, eller om det är kallt nog för en mössa!
Det andra jag har problem med är att om jag ställer en fråga, svarar han på det han tycker att jag borde ha frågat om. Eller något helt annat. Typ, om jag frågar, tog du den blåa eller den gröna, så svarar han, den ligger i bakluckan. Under färden alltså, jag inte möjlighet att titta i bakluckan just då.
Den här typen av Goddag/Yxskaft samtal har vi dagligen. det är som att försöka kommunicera med någon som talar ett språk man bara delvis förstår. Eller ett barn.
Men jag måste verkligen säga, han är en alldeles underbar person med ett stort hjärta, fullt av kärlek och generositet, han ljuger aldrig, eller låtsas vara någon han aldrig är. När jag har hans fulla fokus och koncentration, så lyssnar han med den insikt och förståelse som jag så innerligt behöver. Han jobbar med sig själv, försöker förstå sig själv, trots Alexitymi och Afantasi, så hans engagemang kan jag verkligen inte klaga på. Men tillvaron med honom är tung!
Jag skulle så gärna vilja veta om någon kan relatera.
Jobbar med personer med autism och kan definitivt känna igen det du beskriver.
Tack Vixxen, för din kommentar. Jag känner mig bara så ensam ibland, detta att kastats mellan frustration och kärlek. En intensiv ömhet blandat med att jag bara vill skrika rakt ut.
#2: Förstår fullständigt din frustration. Finns det något anhörigstöd på din vårdcentral eller på kommunen?
Det underlättar att få prata med andra i samma eller liknande situationer har jag upplevt.
Hej Vixxen, jag tror inte det. Jag har rotat runt lite och det mesta jag hittar är för folk med väldigt mycket allvarligare problem. Jag skulle verkligen behöva ta del av andras erfarenheter. Det är väl det jag hoppas på här, även om jag vet att alla har så väldigt olika erfarenheter.
Det känns så fel att gnälla på någon som är så fin som min man är, men jag behöver verkligen ventilera emellanåt.
#4: Borde finnas!
Nu bor inte jag tillsammans med nån som har autism, jag ÄR den som har autism, jag är svår, har autism grad 2, är väl delvis därför jag h¨ller mig till mig själv och mina hundar, just fr att jag är svår, hundarna är lätt att kommunicera med för dom förstår vad jag menar.
Men det jag ville komma hit för att säga är det är med att prata om helt vardagliga saker och behöva förklara dom för din respektive, det är en svår sak, pratar helt i min egen erfarenhet nu, för jag kan säga nånting och veta exakt vad jag menar, men andra ser det inte så, jag har en kompis som förstår mig i dom flesta fall, men även där kan det bli fel ibland, jag tänker mig inte för, och i min värld är allting mer självklart är i en annans värld.
Jag "hör" och "säger" saker på ett annat sätt, tror inte jag kan ge ett exempel på rak arm. MEN det faktum att din man har gått in i ett giftermål med dig är gigantiskt, i min värld tex finns inte giftermål på kartan, inte för att jag vill leva ensam resten av mitt liv, utan för att jag inte kan se mig själv gift med nån annan, att behöva kompromissa så mycket, jag har även rätt kraftig OCD så saker och ting måste verkligen Klicka precis helt rätt, vilket sällan händer i ett giftermål.
Men det är inget fel att behöva ventilera på en sån som mig, men håll det inte undan från honom bara, prata även med honom, det kommer göra allt bättre för båda er
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Tack för ditt inlägg Molam, det betyder jättemycket!
Jag är uppfostrad med " Silent treament" d.v.s man visar missnöje utan att tala om varför. Jag vill inte att min man ska behöva gissa, så jag berättar alltid vad det är jag reagerar på och varför.
Vi har hittat ett sätt som fungerar ganska bra, vi lägger oss på sängen för att prata. Det betyder ingen ögonkontakt, vilket är vilsamt för oss båda två, men ändå med en möjlighet att ta i varandra eller kramas. ( beröring gudskelov inget problem)
Då har jag hans fulla fokus och han har mitt och då försöker vi reda ut alla missförstånd.
Att jag skriver här beror på att det har varit så mycket på sistone, det känns som mina klagomål aldrig tar slut. Han måste få vila från min frustration ett tag. Annars pratar vi faktiskt om allt.
#7 okej men det är jättebra att ni kan kommunicera om allt =) och att ni har hittat ett sätt som funkar med er.
Silent treatment är nått denna familjen har gjort med i viss mån, tills det kom fram varför det inte funkade i många lägen, tror 6 av oss 9 barn har autism, högfungerande iof, men detta mer att förstå utan ord, det funkar inte för nån av oss xD
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus