Autism iFokus

Autism

Etikettallmänt-autism
Läst 45 ggr
[Undertaker]
0

Svårigheter

Vad är saker ni har problem med på grund av eran autism?

I mitt fall vore ett exempel att jag har svårt att bearbeta och ta in tal. Alltså pratar man med mig måste jag koncentrera mig en massa. Är jag dessutom i en miljö med andra ljud kräver det ännu mera ansträngning. Prata i telefon kan jag egentligen enbart på högtalare, annars klarar jag inte att "höra" vad den andre säger.

johan
0

Jag har inte själv gjort någon utredning, och har därmed ingen diagnos. Men efter att varit med på två barns utredningar så lärde jag mig massor om autism och kände mig väldigt träffad av mycket av det som frågades.

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt med upprepande ljud. T ex hur mikron fortsätter pipa när den är klar för att påminna om att den är klar, eller hur vår spis piper om man ställer något av metall eller något fuktigt på den utan att den är på, eller hur torktumlaren "håller fräscht" och snurrar ett varv, blir tyst 30 sekunder, snurrar ett varv. Jag blir på så instant dåligt humör av det.

Ringa upp folk tycker jag är väldigt jobbigt. Jag är så nöjd över att många takeaway-matställen nu har så man kan beställa via webben.

Öppna kontorslandskap är superjobbiga. Så glad att jag mestadels kan få jobba remote.

Att sitta på en middag med flera människor är jobbigt. Jättesvårt att fokusera vad jag lyssnar på till dom närmast mig.

Att folk inte kan se hur två saker är nästan exakt samma, utan behandlar dom helt olika, är störande och svårt. Inkonsekventa regler, godtycklighet. Som att sticka en kniv i kroppen och vrida om. Tror det finns många duktiga programmerare med autism. Programmering handlar mycket om att se mönster, mycket mer än det handlar om matte. Funderar på det kan hänga ihop här. Bra på att se mönster och likheter, och blir frustrerad när inte andra ser det som känns så uppenbart för mig.

Att boka om. Jag har egentligen inte så svårt med ändrade planer för min egen del. Jag kan vara flexibel där. Men jag tycker det är sååååå jobbigt att vara den som ändrar på planen eller ställer in saker i sista sekund. Känns som jag sviker andra.

Ibland svårt att tänka om. Ibland är det som jag måste försvara något jag har tyckt, även fast jag upptäckt att det andra säger stämmer bättre med vad jag faktiskt tycker nu. Men kan också vara helt oberörd och prestigelös i att andras idéer är bättre än mina egna. Inte riktigt greppat vad som triggar det ena eller andra. Kanske om jag hann bli irriterad innan det bästa förslaget presenterades eller inte, eller kanske huuur det presenterades?

Mvh // Johan