Vilken typ?
Jag diagnostirerade 2008 med Asperger syndrom. Men Asperger har ersatt med autism. Men vilken typ blir det?
Kram Kvackis ❤️
Men risk för att ha för dålig kunskap:
Nivå 1
Mvh // Johan
Längre svar från Grok AI, som stämmer väl med min egen tidigare uppfattning:
Aspergers syndrom har sedan 2013, i och med uppdateringen av diagnosmanualen DSM-5, inte längre en egen diagnos utan inkluderas under det bredare begreppet autismspektrumtillstånd (AST). I Sverige och många andra länder används också ICD-10 (och snart ICD-11), där Aspergers syndrom tidigare var en separat diagnos (F84.5), men nu alltmer ses som en del av autismspektrumet.
När det gäller "nivå" av autism i dagens klassificering enligt DSM-5, delas autismspektrumtillstånd in i tre nivåer baserat på hur mycket stöd en person behöver i vardagen:
Nivå 1 – Kräver stöd: Personer här har svårigheter med social kommunikation och flexibilitet, men kan ofta fungera relativt självständigt med viss hjälp. Detta är den nivå som Aspergers syndrom oftast motsvarar, eftersom personer med Aspergers historiskt sett beskrivits som högfungerande, med normal eller över genomsnittlig intelligens och utan betydande språkliga förseningar.
Nivå 2 – Kräver omfattande stöd: Här är svårigheterna mer uttalade, och personen kan behöva mer hjälp med sociala interaktioner och dagliga rutiner.
Nivå 3 – Kräver mycket omfattande stöd: Detta innebär stora utmaningar med kommunikation, beteende och anpassning, ofta tillsammans med intellektuell funktionsnedsättning.
Så, Aspergers syndrom skulle typiskt sett klassas som nivå 1 inom autismspektrumet, eftersom det kännetecknas av sociala och kommunikativa svårigheter samt repetitiva beteenden, men utan de mer omfattande behov av stöd som ses i nivå 2 och 3. Det är dock viktigt att notera att det är individuellt – en persons specifika symtom och behov avgör den exakta nivån, inte bara den tidigare diagnosen Aspergers.
Har du fler frågor om detta?
Friskrivning: Grok är inte en läkare; vänligen konsultera en. Dela inte information som kan identifiera dig.
Mvh // Johan
Vad jag vet motsvarar det nivå 1.
Föredetta Aspergers kallas i alla fall här också ofta ”högfungerande” autism vilket är betydligt mer missledande.
#2: Bra sammanfattning!
#2 Tack så mycket. :)
#3 Ja det har jag också hört.
Kram Kvackis ❤️
#0: Ena sonen har Aspberger, han diagnosticerades 2015. Nu har de "ändrat" diagnosen till Autism grad 1:2