Autism iFokus

Autism

Etiketterautism-i-vardagenhjälpmedel-verktyg
Läst 37 ggr
[Undertaker]
2025-09-03 09:10
0

Vad hjälper er?

Vad hjälper er att klara av vardagen (till exempel hörlurar, påminnelser, kanske att förbereda all mat för dagen direkt på morgonen, ett husdjur)? Vad gör ni när ni tycker att det börjar bli mycket och ni behöver reglera er?

Tänker att det kan vara kul att sammla olika knep vi alla har och kanske hitta nya saker man kan försöka sig på.

Calcifer
2025-09-03 14:24
1

Personligen klarar jag inte av tystnad. Undantag är som nu, då jag aktivt sitter och läser/skriver på forum. Då är det okej för jag har ju något "för mig", så att säga. Men annars? Ska jag göra nåt oavsett om det är diska, laga mat, byta kläder, osv. Då slår jag igång en youtube spellista jag alltid har öppen. Samma sak om jag ligger och spelar på telefonen, eller när jag ska försöka sova.

Sen hjälper det mig nåt så otroligt att ha katt. När ångesten kryper på och man ligger helt förlamad, så hjälper det som fasen när ena katten kommer och lägger sig över bröstet och spinner och ska ha gos. Sen blir jag glad ibland bara av att se dem. Låg i badet och läste häromkvällen, och när jag la undan boken och satte mig upp för att tvätta håret såg jag den kissen ligga på badrumsmattan också för han ville vara med, och kände mig genast lite gladare.

Nu när jag skrev detta sprang andra katten fram till sängen, jamade högt, och sprang sen iväg för att fortsätta sin zoomie. Direkt började jag le och frågade om man verkligen måste fisa runt på hela mitt golv. 😁

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Undertaker]
2025-09-03 14:29
0

#1: Djur är något som hjälper mig något enormt med.

Det kan vara en fågel, katt, hund, kanin, häst, you name it!
Bara att ha ett djur i närheten eller att interagera med ett djur får mig genast att varva ner. Jag hälsar av goda skäl på varenda katt jag stöter på på mina promenader.

Utöver det så mår jag bra av att vara ute i naturen.

För att begränsa ljud i vardagen har jag antingen hörselplugg eller hörlurar (med musik eller en podcast). Tål inte noise-cancelling ljudet så det funkar ej för mig.

Sedan då en hel del stimmande. Jag sitter hela tiden och stimmar medan jag jobbar.

Har även en sunflower landyard som jag har på mig när jag åker tåg och har en dålig dag. För då klarar jag inte att prata eller hantera interaktioner.

Det är nog mina viktigaste knep för att ta mig igenom dagen.

[Undertaker]
2025-09-03 14:32
0

Imorgon ska jag flyga och då har jag alltid en luvtröja med mig. Tycker luva hjälper mig för att begränsa alla intryck när man är på stressiga platser. Brukar dessutom ta med mig ett större gosedjur men det kommer inte med denna gång tyvärr.