Autism och Parkinsons
Karolinska Institutet (KI) har under de senaste åren publicerat flera viktiga studier om autism, med fokus på hjärnans signalsystem och samband mellan autism och andra neurologiska tillstånd. Resultaten kan på sikt bidra till nya behandlingsstrategier och en djupare förståelse av autismens biologiska grunder.
Samband mellan autism och Parkinsons sjukdom
En studie vid KI, baserad på svensk registerdata, visar att personer med autism har en ökad risk att utveckla Parkinsons sjukdom i förtid. Resultatet gällde även efter att man tagit hänsyn till faktorer som socioekonomi och genetisk risk för psykisk ohälsa eller Parkinsons.
Forskarna menar att detta kan tyda på gemensamma biologiska mekanismer bakom autism och Parkinsons, vilket i sin tur kan öppna för tidig upptäckt och mer riktade förebyggande insatser.
Möjliga fördelar i framtiden:
- Tidigare diagnoser, genom att identifiera biologiska markörer.
- Nya behandlingsstrategier, riktade mot specifika signalsubstanser.
- Bättre förebyggande arbete, genom att följa upp risk för samsjukliga tillstånd som Parkinsons.
För en utförligare förklaring samt mer information:
https://news.ki.se/autism-linked-to-elevated-risk-of-parkinsons-disease
#0:
Lite underligt är det, att jag har "autistiska drag", och även motoriska tics (som jag äter medicin för). Skulle inte förvåna mig om det har att göra med liknande saker i kroppen som det i ditt inlägg här.🤔
- Redigerat 2025-09-22 22:01 av snowy00
#1: Är nog ett område som måste undersökas en hel del än.